pieszy niebieski

• Maks. wys. 0 m
  • W górę 0 m
  • W dół 0 m

Wędrówkę rozpoczynamy przy Mostku nad Wrzosówką, gdzie znajduje się węzeł szlaków. Idąc nim z tego miejsca na północ, dotrzemy do Podgórzyna Dolnego (dzielnica Jeleniej Góry z charakterystycznymi stawami rybnymi). Niniejszy opis dotyczy szlaku niebieskiego, biegnącego na południe, w kierunku Śmielca (1424m. n.p.m.).

Początkowo szlak wiedzie ul. Michałowicką ale po ok. 200m. odbija w lewo i dalej (około kilometra) wiedzie prosto ulicą Myśliwską. Niedaleko 3-go skrzyżowania z ulicą Michałowicką znajduje się dom G. Hauptmanna, w którym obecnie uworzone jest muzeum zawierające pamiątki po autorze, a także wyroby okolicznych artystów. Dalej, po lewej mijamy Leśniczówkę "Przełęcz" by po chwili dotrzeć do szkółki leśnej KPN-u, ostatniech zabudowań Jagniątkowa. Dalej droga wchodzi w las i wiedzie nas przez teren Karkonoskiego Parku Narodowego.

Koralowa Ścieżka jest poprowadzona zachodnim zboczem doliny Wrzosówki. Ścieżka nosiła swego czasu miano Góralskiej a nawet Zbójeckiej, ze względu na działalność rabunkową osadników z Beskidu Żywiedzkiego, którzy zamiast pomagać w rozwoju regionu, szybko przekształcili się w bandy rabusiów okradające podróżujących do Spindlerowego Mlyna kupców a  później także turystów, coraz chętniej odwiedzających Karkonosze.

Po nieco ponad godzinnej wspinaczce (szlak wiedzie cały czas pod góre pokonując ponad 750m przewyższenie) docieramy na skrzyżowanie z III Drogą, gdzie znajduje się wiata, w której można chwilę odpocząć. Tu też pojawia się czarny szlak (odbiie w prawo), prowadzący przez Jaworową Łąkę do wnętrza Czarnego Kotła Jagniątkowskiego. Obie ścieżki są atrakcyjne: idąc za znakami niebieskimi natrafimy na ciekawą grupę skalną Paciorki, z której roztacza się widok na okolicę; natomiast wędrując szlakiem czarnym (trasa jest nieco dłuższa - ok. 15 minut) zejdziemy do koryta Wrzosówki, po drodze pokonując kilka wałów gruzowo błotnych pochodzacych z  rozmytej moreny a przy Rozdrożu pod Jaworem będziemy mogli zajżeć do wnętrza kotła polodowcowego. Ponadto w Czarnym Kotle Jagniątkowskim znajduje się "Wędrujący Kamień" - spory głaz, który przez lata zmienia swoje położenie schodzac w stronę Jagniątkowa.

Szlak niebieski (w drugim wariancie, szlak czarny, a dalej zielony) prowadzi do kolejnego węzła, zwanego Rozdrożem pod Śmielcem. Niedaleko stoi Chatka  "Pod Śmielcem" należąca do Studenckiego Klubu Wysokogórskiego z Jeleniej Góry. Z tego miejsca , wydaje się patrząc na mape, że mamy do pokonania odcinek krótszy, niż ten od ostatniego postoju przy III Drodze, jednak to zludzenie - teren znacznie sie podnosi i wsponaczka staję się coraz trudniejsza. Spora rekompensatą są zato widoki, bowiem wychodzimy powyżej górnej grnicy lasu.

Koralowa Ścieżka nie kończy się na granicy państwowej - idac nią dalej, po około 15 minutach dotrzemy do Martinovej boudy, gdzie można odpocząć i przekąsić coś ciepłego. Sposoby udostępniania: turystyka piesza i narciarska; możliwość wprowadzania psów na smyczy i w kagańcu. Maksymalna liczba osób mogących przebywać jednocześnie w danym miejscu: 200