rowerowy niebieski

Szlak łącznikowy rowerowy wzdłuż jeziora Radziszewskiego

Niebieski szlak rowerowy nad Jeziorem Radziszewskim ma 4 km długości i prowadzi głównie przez tereny leśne. Umożliwia on dojechanie z nadwarciańskiego Chojna do leśnego skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 150 i 149, skąd można kontynuować podróż żółtym szlakiem dla cyklistów, prowadzącym do Wronek.

Chojno to stara wieś w północno-zachodniej Wielkopolsce, wzmiankowana w dokumentach po raz pierwszy już w XIII stuleciu. Na przełomie XVII i XVIII zaczęli się w niej osiedlać przybysze z Holandii, po których pamiątką są wciąż zachowane w miejscowości cmentarze ewangelickie. W samym środku wsi wznosi się biały, neobarokowy kościół z lat 20-stych XX w. Wraz z otaczającymi go, zabytkowymi budynkami, ciekawie uzupełnia on zwartą panoramę Chojna, prezentującą się szczególnie malowniczo dla obserwatorów stojących na drugim brzegu Warty. Do miejscowości można dojechać na rowerze m.in. odcinkiem zachodnim Nadwarciańskiego Szlaku Rowerowego.

Niebieski szlak łącznikowy wyrusza z centrum Chojna na północny zachód, prowadząc początkowo asfaltową drogą wojewódzką nr 150”. Po około 200 metrach trzeba skręcić w las, w lewo. Trasa po pewnym czasie doprowadza wprost na kąpielisko nad Jeziorem Radziszewskim. Znajduje się tutaj mała osada wypoczynkowa z domkami letniskowymi, ośrodkiem czasowym i polem namiotowym. Administracyjnie należy ona do Chojna. Szczególnie chętnie przybywają w to miejsce wędkarze oraz rodziny z dziećmi.

Szlak rowerowy wzdłuż Jeziora Radziszewskiego prowadzi nas koło strzeżonego kąpieliska, oddzielonego od pozostałego obszaru akwenu dużym, prostokątnym pomostem. Niebieski trakt prowadzi nas w cieniu wysokich sosen na zachód, wzdłuż południowego brzegu zbiornika. Po niecałych 500 m jego całkowicie zalesiona linia brzegowa zakręca na północ, a wraz za nią, wiedzie tam także nasza rowerowa ścieżka. 40-hektarowe Jezioro Radziszewskie ma kształt nieregularnej kropli wody lub kijanki, której ogon zwęża się ku północnemu zachodowi. Oznacza to, że większość drogi wzdłuż linii brzegowej zbiornika jest wciąż przed nami.

Zachodnie wybrzeże Jeziora Radziszewskiego ma około 2 km długości. Po przejechaniu tego dystansu niebieski trakt rowerowy prowadzi nas przez chwilę wciąż przez las, a następnie wyjeżdża na szeroką polanę. Jadąc dalej na wprost, wkrótce docieramy do zbiegu dwóch asfaltowych dróg, przy którym kończy się nasz szlak. Możemy pojechać na wschód Pętlą rowerową Wronki, która skręca w tym miejscu w lewo. Skręcając w prawo, wrócimy natomiast do nadwarciańskiej części Chojna.