rowerowy czarny

Szlak rowerowy po Puszczy Zielonce R-5

Szlak rowerowy po Puszczy Zielonce R-5 prowadzi z Przebędowa, które jest północnym przedmieściem Murowanej Gośliny, do osady Brzeźno, leżącej na północnym skraju Puszczy Zielonki. Przebiega przez malownicze, śródpolne aleje i leśne szosy. Jest przy tym doskonałą alternatywą dla zatłoczonej drogi wojewódzkiej Poznań-Wągrowiec, aby dojechać na rowerze do popularnej miejscowości letniskowej Wojnówko.

Przebędowo to willowe osiedle ciągnące się wzdłuż północnej drogi wylotowej z Murowanej Gośliny. Aby dostać się na początek rowerowego szlaku R-5, trzeba skręcić w prawo, w przedostatnią przecznicę w obrębie terenu zabudowanego miasta. Po minięciu kilku posesji wyjeżdżamy w polną, piaszczystą drogę. Szlak wiedzie malowniczą, lipową aleją, gdzie w każdej chwili można się na chwilę zatrzymać i odpocząć w cieniu któregoś ze starych drzew.

Trakt dociera w końcu do niewielkiej wsi Głębocko, od której biegnie dalej na ogół pustą drogą asfaltową do Łopuchowa. Szybko wjeżdżamy w las. Szosa opada w tym miejscu w dół, dzięki czemu można się nieźle rozpędzić. Na samym dole, po prawej, miniemy niewielkie, śródleśne jeziorko. Okrągły akwen jest chętnie odwiedzany przez wędkarzy i bije od niego przyjemny chłód. Znajdujemy się w niecce, co oznacza, że kolejny odcinek szlaku rowerowego R-5 będzie prowadził pod stromą górkę. Szosa przecina cały czas Puszczę Zielonkę. Mijamy siedzibę nadleśnictwa Łopuchówko i jedziemy dalej, do niewielkiego, turystycznego parkingu na skraju lasu. W razie deszczu, można się tutaj schować pod wiatą.

Szlak rowerowy R-5 opuszcza następnie terytorium Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka i prowadzi do Łopuchowa. Mijamy tam boisko i stację kolejową. Na wprost od przejazdu kolejowego znajduje się otwarta, murowana brama do dawnego parku pałacowego. Wewnątrz posesji wznoszą się tajemnicze ruiny dworu rodu Świniarskich z drugiej połowy XVIII w. Na początku kolejnego stulecia rezydencję odkupił od nich i rozbudował Ksawery Chłapowski. Niestety budynek ten, choć detalami wciąż przypomina o swym dawnym splendorze, jest dziś w zupełnej rozsypce. Części ścian, dachu i stropów runęły w dół. Dla bezpieczeństwa, stara szlachecka siedziba jest obecnie otoczona siatkowym płotem.

Aby dojechać z Łopuchowa do zabudowanego setkami domków letniskowych Wojnówka, trzeba udać się spod bramy dawnego majątku Ksawerego Chłapowskiego na zachód, koło stadniny koni i dalej na północ, zielonym szlakiem turystycznym PTTK. Później należy obrać drugi skręt w prawo. Jedziemy śródpolną aleją i dalej przez las, okrążając od południa i wschodu Jezioro Łomno. Trasa w końcu wyjeżdża na polankę na północnych „przedmieściach” Wojnówka.

Szlak rowerowy po Puszczy Zielonce R-5 wiedzie tymczasem z Łopuchowa na północny wschód. Ostatnim przystankiem traktu jest niewielka miejscowość Brzeźno, w której spotyka się on z Dużym pierścieniem rowerowym wokół Puszczy Zielonka.