ścieżka spacerowa

Trasa nordic walking "POLNA" w okolicach Kiszkowa

Trasa rozpoczyna się na parkingu przed Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Dąbrówce Kościelnej (więcej informacji na str. 11). Dalej prowadzi polami z urokliwymi punktami widokowymi, a w drugiej części kieruje piechurów przez lasy Puszczy Zielonka, doprowadzając w finale na parking św. Jakuba w Dąbrówce Kościelnej i dalej, z powrotem pod Sanktuarium.

Wyruszamy w drogę (towarzyszy nam rowerowy Pierścień Powiatu Poznańskiego i Szlak św. Jakuba), w kierunku na południowy-wschód, mijając po lewej stronie cmentarz parafialny. Dalsza droga to mozaika pól i lasów sosnowych.

1,2 km – jesteśmy na skrzyżowaniu z drogą – w prawo odbija rowerowy Pierścień Powiatu Poznańskiego, my podążamy prosto.

2 km – widząc krzyż na rozstaju dróg skręcamy w lewo, wkraczając na krótki, 130 metrowy odcinek asfaltu. Schodzimy z asfaltu i polną drogą kierujemy się na południowy-wschód. Najpierw mijamy las po prawej stronie, a później idziemy ścianą lasu mając go po lewej. Na wschód od tej drogi zaczyna się obszar Natura 2000 Dolina Małej Wełny pod Kiszkowem. Obszar ten wyznaczono w celu ochrony cennych przyrodniczo terenów lęgowych ptaków. Nad nieopodal położonym Jeziorem Turostowskim możemy spotkać, a właściwie usłyszeć huczącego bąka. Wiosną zobaczyć można powietrzne piruety błotniaków stawowych w czasie toków. Poza tym możemy spotkać żurawie, gęgawy, bączka a nawet zielonkę. Po wyjściu z lasu wspinamy się pod małą górkę i dochodzimy do prostopadłej drogi gruntowej.

3,5 km – skręcamy w prawo na południowy zachód i dochodzimy do lasu gdzie spotykamy oznakowania Drogi św. Jakuba – dalej wędrujemy prosto. Po około 1 km dochodzimy do bardziej uczęszczanej drogi i nią podążamy dalej wzdłuż lasu.

4,5 km - na rozwidleniu dróg idziemy w prawo, mając las po obu stronach drogi dochodzimy do kolejnej częściowo utwardzonej drogi, na którą wchodzimy i dalej idziemy w kierunku północno-zachodnim zagłębiając się w stary las. Po około 350 m skręcamy w lewo, w leśną drogę oddziałową, którą idziemy przez 1,7 km. Mijamy po drodze różnowiekowe drzewostany dębowo-sosnowe we wszystkich klasach wieku.

7 km – dochodzimy do drogi Dąbrówka Kościelna – Stęszewko, skręcamy w prawo i po 2,5 km dochodzimy do parkingu leśnego (Plac św. Jakuba) w Dąbrówce Kościelnej. Po odpoczynku i zregenerowaniu sił przechodzimy drogą asfaltową na przykościelny parking skąd rozpoczęliśmy naszą wyprawę.